Νευρογλωσσικός προγραμματισμός & αποδοτική διαφήμιση
Δείξε τα όλα
Διαφήμιση και Νευρογλωσσικός Προγραμματισμός

 

Για όσους δε γνωρίζουν, το NLP (νευρογλωσσικός προγραμματισμός) είναι ένα σύνολο τεχνικών που συνδυάζει γνώσεις της ψυχολογίας, με σκοπό αυτός που το ασκεί να είναι σε θέση να βελτιώσει τον εαυτό του ή τους γύρω του. Επειδή το NLP άπτεται πολλών θεμάτων της ψυχολογίας, γρήγορα οι τεχνικές του ξεκίνησαν να χρησιμοποιούνται τόσο στις πωλήσεις όσο και στη διαφήμιση.

Μία από τις τεχνικές αυτές είναι και το μοντέλο αναπαράστασης VAKOG. Η ονομασία του βγήκε από τα αρχικά των ακόλουθων λέξεων:

V – Visual (Οπτικό)

A – Auditory (Ακουστικό)

K – Kinaesthetic (Κιναισθητικό)

O  –  Olfactory (Οσφρητικό)

G – Gustatory (Γευστικό)

Στην ουσία το μοντέλο αυτό αναπαριστά το σύνολο των ερεθισμάτων που ο ανθρώπινος οργανισμός είναι σε θέση να αντιληφθεί. Το V αφορά το οπτικό ερέθισμα. Οτιδήποτε δηλαδή μπορούμε να δούμε με τα μάτια μας και αφορά χρώματα, φωτισμό, οπτική κίνηση, αντίθεση κτλ. Το δεύτερο (Α) αφορά το ακουστικό ερέθισμα, δηλαδή τους ήχους και την ένταση ή τη συχνότητα τους. Τo Κ αφορά τα κιναισθητικά ερεθίσματα όπως είναι η αφή και τα ερεθίσματα των νεύρων (πόνος, ζέστη, κρύο) αλλά και τα συναισθήματα. Το (Ο) αφορά τις μυρωδιές και το (G) τα γευστικά ερεθίσματα όπως είναι το γλυκό, το ξινό, πικρό και αλμυρό. Τα δύο τελευταία λόγω της διαδικασίας πρόσληψης των ερεθισμάτων σχετίζονται πιο εύκολα μεταξύ τους.

Με λίγα λόγια, το μοντέλο αυτό λέει ότι για να μπορέσει ο εγκέφαλος να επεξεργαστεί και να ανακαλεί καλύτερα ένα μήνυμα (πληροφορία) θα πρέπει αυτό να συνδυάζει ερεθίσματα που να εξάπτουν όλες τις παραπάνω αισθήσεις.

 

Αυτός ο κανόνας μπορεί να εφαρμοστεί πολύ εύκολα στη διαφήμιση. Οι αισθήσεις αυτές δεν είναι απαραίτητο να συνδυάζονται φυσικά, αφού αυτό είναι πολύ δύσκολο να συμβαίνει, αλλά χρησιμοποιώντας κάποιος ένα από τα δύο πιο δυνατά ερεθίσματα, την όραση και την ακοή, μπορεί να παραπέμψει μέσω του μηνύματος του στα υπόλοιπα. Έτσι, στις τηλεοπτικές διαφημίσεις, οι δύο αισθήσεις όραση και ακοή ερεθίζονται φυσικά (μέσα από το βίντεο και τον ήχο του) ενώ οι υπόλοιπες νοητικά. Για παράδειγμα οι τηλεοπτικές διαφημίσεις μάρκας καφέ, δεν μπορούν φυσικά να περάσουν την μυρωδιά του καφέ μέσα από την τηλεόραση, μπορούν όμως να δείξουν κάποιον να αγγίζει τη ζεστή κούπα (Κ) και να μυρίζει τον αχνιστό καφέ (O) και έπειτα να απολαμβάνει τη γεύση του πίνοντας τον (G).

Στις τηλεοπτικές διαφημίσεις, επειδή συνδυάζονται δύο ειδών ερεθίσματα, το μήνυμα μπορεί να γίνει πολύ δυνατό. Ακόμα όμως και με τη χρήση ενός ερεθίσματος ακουστικού (ραδιοφωνικού μηνύματος) ή οπτικού (αφίσα, φυλλάδιο κτλ.) μπορεί να επιτευχθεί ένα καλό αποτέλεσμα αρκεί νοητικά να διεγείρει ή να παραπέμπει και στις υπόλοιπες αισθήσεις.

Το μοντέλο VAKOG μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη γραπτή ή και στην προφορική επικοινωνία. Περιγράφοντας ένα προϊόν μπορείτε να συνδέσετε την εμπειρία που θα έχει κανείς βλέποντας, ακούγοντας, μυρίζοντας ή αγγίζοντας το και το θετικό συναίσθημα που δημιουργείται μέσα από αυτή την εμπειρία.